Friday, August 27, 2010

Darjat Babi dan Manusia

bila kita marah,kita sebut babi!
bila kita geram,kita sebut babi!
bila kita sedih,kita sebut babi!
bila kita maki, kita sebut babi!

babi!
babi!
babi!

berulang kali kita katakan babi pada perkara yang kita tidak persetujui..
dan hampir semua orang kita katakan benda yang sama.babi!
dan babi sudah sinonim dengan maki hamun.

APA SALAH BABI?

Babi dicipta Allah untuk menjilat najis-najis yang dilontar manusia pada kapal bahtera Nabi Nuh A.S satu ketika dahulu.

Babi tidak pernah mempertikaikan kewujudannya sebagai seekor babi pada Allah.
Babi redha pada qada' dan qadar.
Babi tak minta untuk jadi kuda.
mahupun burung.
mahupun beruk.

Allah tidak pandang pada paras rupa..
Allah pandang pada ibadat dan hati kita..
dan..
BABI REDHA....

Dan babi....
setiap hari babi berzikir pada Allah SWT 700 kali sehari..

Dan kita....
Solat 5 waktu pun kita tinggal...jangan kan berzikir..

jadi.dimana darjat kita jika dibandingkan dengan babi?

1 comment:

  1. erm.. babi..
    aku xsuke babi hutan kt sbelah umah aku tuh. sbb aku rase die telah bunuh kucing aku.. aku rase laa

    ReplyDelete